Poszkodowany by³by zatem zobowi±zany do zwrotu nadwy¿ki warto¶ci, je¿eli naprawa pojazdu obejmowa³aby te¿ uszkodzenia istniej±ce przed wyrz±dzeniem szkody albo polega³aby na dokonaniu ulepszeñ w porównaniu do stanu poprzedniego.
Zak³ad Ubezpieczeñ uzasadniaj±c swoje stanowisko i powo³uj±c siê na praktykê ubezpieczeniow±, jako przes³ankê nadmierno¶ci kosztów naprawy wskazuje granicê 70% warto¶ci pojazdu sprzed powstania szkody. Przyjêcie za w³a¶ciwe stanowiska Zak³adu Ubezpieczeñ (zestawienie kosztów napraw nie przekraczaj±cych 100% warto¶ci pojazdu przed powstaniem szkody z ewentualn± warto¶ci± pojazdu po szkodzie) prowadzi³oby do wniosku, i¿ ka¿da szkoda, niezale¿nie od wysoko¶ci kosztów naprawy powinna byæ rozliczana analogicznie jak przy szkodzie ca³kowitej – metod± ró¿nicow±, jako metod± ekonomicznie korzystniejsz± dla Zak³adu Ubezpieczeñ. Stosuj±c wiêc tak± logikê rozumowania, ka¿da szkoda powinna byæ rozliczana poprzez porównanie kosztów naprawy z warto¶ci± pojazdu w stanie uszkodzonym. Np. koszty naprawy wynosz± 20% warto¶ci pojazdu sprzed szkody, warto¶æ pojazdu w stanie uszkodzonym wynosi 85% warto¶ci – wówczas kieruj±c siê argumentacj± ubezpieczyciela, nale¿a³oby szkodê rozliczyæ analogicznie jak szkodê ca³kowit± – metod± ró¿nicow±, bowiem poszkodowany by³by nadmiernie wzbogacony, gdyby otrzyma³ kwotê odszkodowania i jednocze¶nie zdecydowa³ siê na sprzeda¿ uszkodzonego pojazdu. Bêd±c konsekwentnym mo¿na pój¶æ dalej w takim rozumowaniu. W sytuacji, kiedy w przytoczonym przyk³adzie warto¶æ pojazdu w stanie uszkodzonym wynosi³aby 75%, nale¿a³oby stwierdziæ, i¿ Zak³ad Ubezpieczeñ zobowi±zany by³by do wyp³aty odszkodowania w wysoko¶ci 25% warto¶ci pojazdu, mimo i¿ koszt naprawy by³by ni¿szy i wynosi³by 20% warto¶ci pojazdu sprzed szkody. W takim przypadku poszkodowany, sprzedaj±c uszkodzony pojazd oraz otrzymuj±c kwotê odszkodowania, otrzyma³by tylko 95% warto¶ci pojazdu sprzed szkody. Jednak¿e nale¿y wskazaæ, i¿ taka alogiczna konkluzja by³aby sprzeczna nie tylko z tre¶ci± art. 363 § 1 k.c. (wy³±cznie do poszkodowanego nale¿y wybór sposobu naprawienia szkody i ma on prawo ¿±daæ zap³aty odpowiedniej sumy pieniê¿nej) oraz jednolitym stanowiskiem doktryny i judykatury wskazuj±cym, i¿ próg op³acalno¶ci naprawy, w którym to prawo poszkodowanego zostaje ograniczone, to koszty naprawy przekraczaj±ce 100% warto¶ci pojazdu przed powstaniem szkody. Warunkiem nieodzownym do przyjêcia takiego rozumowania by³aby równie¿ konieczno¶æ zmiany przepisów kodeksu cywilnego, które zak³ada³yby fikcjê prawn±, i¿ poszkodowani zawsze zbywaj± uszkodzone rzeczy w tym równie¿ uszkodzone w kolizji pojazdy. Nie jest znana Rzecznikowi Ubezpieczonych okoliczno¶æ, aby tre¶æ art. 363 § 1 k.c. uleg³a zmianie, b±d¼ te¿ aby uleg³o zmianie jednolite i ugruntowane stanowisko judykatury w przedmiotowej kwestii.
Podsumowuj±c swoje stanowisko przedstawione Urzêdowi Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznik Ubezpieczonych wskaza³, i¿ jednoznaczne orzecznictwo SN wskazuje, i¿ przepis art. 363 § 1 k.c. nale¿y interpretowaæ w taki sposób, aby za nadmierne czynno¶ci lub koszty uznawaæ wy³±cznie koszty naprawy, które przekraczaj± 100% warto¶ci pojazdu przed powstaniem szkody. W innym bowiem wypadku, w ¶wietle powy¿szych argumentów nie mo¿na mówiæ o nadmiernych kosztach czy trudno¶ciach. Rozliczanie przez Zak³ad Ubezpieczeñ szkody metod± ró¿nicow± – w sytuacji kiedy przewidywane koszty naprawy wynosz± 70%, 80% warto¶ci pojazdu sprzed szkody – analogicznie, jak ma to miejsce w przypadku faktycznego wyst±pienia szkody ca³kowitej oraz uzale¿nianie dop³aty kwoty odszkodowania od udokumentowania faktu jej dokonania czy te¿ przedstawienia pojazdu do oglêdzin po dokonanej naprawie nale¿y uznaæ za ra¿±co niezgodne z obowi±zuj±cymi w tym zakresie przepisami prawa oraz lini± orzecznictwa, poprzez ograniczanie przys³uguj±cego poszkodowanym prawa wyboru sposobu naprawienia szkody wynikaj±cego z tre¶ci art. 363 § 1 k.c.
Rzecznikowi znane przyk³ady prawomocnych orzeczeñ zapadaj±cych w s±dach powszechnych, które potwierdza³yby stanowisko prezentowane przez ubezpieczyciela. Rzecznik Ubezpieczonych prowadz±c prace nad rozbudow± internetowej bazy orzecznictwa s±dowego z zakresu ubezpieczeñ gospodarczych, zdiagnozowa³, i¿ orzeczenia zapadaj±ce w s±downictwie powszechnym potwierdzaj± zasadno¶æ prezentowanego przez Niego stanowiska i brak jest w tej kwestii rozbie¿no¶ci, które mog³yby stanowiæ asumpt do wyst±pienia z kolejnym wnioskiem na podstawie art. 60 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o S±dzie Najwy¿szym. Ponadto wniosek w odniesieniu do omawianej problematyki Rzecznik Ubezpieczonych z³o¿y³ w dniu 6 lipca 2005 r., za¶ SN w orzeczeniu z dnia z dnia 12 stycznia 2006 r. (sygn. akt III CZP 76 / 05) jednoznacznie wskaza³, i¿ „za utrwalony nale¿y zatem uznaæ pogl±d, ¿e koszt naprawy uszkodzonego w wypadku komunikacyjnym pojazdu, nieprzewy¿szaj±cy jego warto¶ci sprzed wypadku, nie jest nadmierny w rozumieniu art. 363 § 1 k.c.”.
Na zakoñczenie nale¿y wskazaæ, i¿ Rzecznik Ubezpieczonych bêdzie na bie¿±co informowa³ Urz±d Komisji Nadzoru Finansowego o dostrze¿onych nieprawid³owo¶ciach w dzia³aniu wskazanego ubezpieczyciela w kwestii kwalifikowania szkody jako szkody ca³kowitej w sytuacji braku obiektywnych przes³anek umo¿liwiaj±cych tak± kwalifikacjê oraz podejmie wszelkie mo¿liwe prawem dzia³anie celem wyeliminowania w ocenie Rzecznika ra¿±cego naruszenia przepisów prawa.
Bart³omiej Chmielowiec - g³ówny specjalista w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych