Skargi zg³aszane do Rzecznika Ubezpieczonych w pierwszym pó³roczu 2010 roku dotyczy³y najczê¶ciej jednego z czterech wskazanych problemów:
- niesatysfakcjonuj±ca wysoko¶ci przyznanego ¶wiadczenia/ odszkodowania – 1807 skarg (31,9%);
- oddalenie zg³aszanego roszczenia – 1794 skargi (31,6%);
- opiesza³o¶æ towarzystwa w prowadzeniu postêpowania odszkodowawczego – 733 skargi (12,9%);
- tzw. podwójne OC w ubezpieczeniach obowi±zkowych – 607 skarg (10,7%).
Komunikacja
W pierwszym pó³roczu 2010 roku najwiêcej spraw, zg³aszanych do Biura Rzecznika Ubezpieczonych, dotyczy³o ubezpieczeñ komunikacyjnych (
3268 skarg, co stanowi 57,6% wszystkich zg³oszeñ).
1791 skarg (31,6%) dotyczy³o
obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
836 skarg (14,7%) to problemy zwi±zane ze sk³adk± ubezpieczeniow±: kwestia tzw. podwójnego OC, problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej sk³adki za OC po sprzeda¿y samochodu, skargi dotycz±ce wysoko¶ci sk³adek.
Rzecznik Ubezpieczonych odnotowa³ tak¿e
525 skarg odnosz±cych siê do ubezpieczenia
Auto Casco (9,3%) oraz
52 skargi (0,9%) pod adresem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Ubezpieczenia na ¿ycie
Na drugiej pozycji w rankingu skarg znalaz³y siê
ubezpieczenia na ¿ycie. Do Biura Rzecznika wp³ynê³o
858 skarg dotycz±cych tych ubezpieczeñ (to 15,1% wszystkich spraw z zakresu ubezpieczeñ gospodarczych). Ubezpieczeni skar¿yli siê m.in. na:
- zbyt nisk± kwotê ustalonego ¶wiadczenia z tzw. ubezpieczeñ posagowych (umowy zawarte przed rokiem 1989) – 30 skarg (0,5%);
- zbyt niskie ¶wiadczenia wyp³acane z tytu³u ubezpieczenia wypadkowego i chorobowego, uzupe³niaj±cych polisy na ¿ycie (407 spraw, tj. 7,2%);
- sposób naliczania sk³adek, ich wymiar i zwrot w przypadku wcze¶niejszej sp³aty po¿yczki/ kredytu (64 skargi – 1,1%).
Odpowiedzialno¶æ cywilna
Do Rzecznika Ubezpieczonych wp³ynê³o
481 skarg (8,5%)
z zakresu ubezpieczeñ odpowiedzialno¶ci cywilnej (m.in. OC w ¿yciu prywatnym, OC przedsiêbiorców, OC z tytu³u wykonywanej dzia³alno¶ci i posiadanego mienia, OC przewo¼nika, OC zawodowe). Dotyczy³y one przede wszystkim odmowy wyp³aty odszkodowania oraz zbyt niskiej kwoty wyp³acanego ¶wiadczenia, wynikaj±cej z niskiej sumy gwarancyjnej.
Ubezpieczenia mienia
Z kolei z tytu³u
ubezpieczenia mienia na wypadek kradzie¿y z w³amaniem, od ognia i innych zdarzeñ losowych zg³oszono do Rzecznika
365 skarg (6,4%). Odmowa wyp³aty odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe by³a najczê¶ciej motywowana:
- zbyt w±skim zakresem ochrony ubezpieczeniowej,
- niedostosowaniem zabezpieczeñ mienia do ustalonych wymogów,
- niedope³nieniem obowi±zków zwi±zanych z likwidacj± szkody.
NNW
Do Biura Rzecznika wp³ynê³y tak¿e
92 skargi (1,6%) dotycz±ce
ubezpieczenia nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków, w tym 22 skargi odnosz±ce siê do ubezpieczenia
NNW m³odzie¿y szkolnej. Problem z wyp³at± odszkodowania najczê¶ciej by³ spowodowany brakiem – zdaniem towarzystwa ubezpieczeniowego – odpowiedzialno¶ci ubezpieczyciela za zdarzenia (zapisy w OWU o wy³±czeniach odpowiedzialno¶ci ubezpieczyciela). Spory dotyczy³y tak¿e wysoko¶ci odszkodowania – zani¿ania procentowego uszczerbku na zdrowiu i kwoty przyznanego ¶wiadczenia.